LEREN VAN LEERLINGEN: FEEDBACK VRAGEN LOONT

In het onderwijs wordt vaak feedback gegeven aan leerlingen in de vorm van cijfers en geschreven feedback. Om als docent je eigen lessen te verbeteren is het minstens zo belangrijk om feedback te vragen van leerlingen. En dit geldt ook voor ons. Aan het eind van het vorige schooljaar hebben we daarom aan ruim 100 leerlingen gevraagd wat ze vonden van LeerLevels.

Hieronder hebben we een aantal reacties uitgelicht, en waar nodig voorzien van een toelichting of update.

Download hier een overzicht van alle reacties (waarvan de leerling toestemming heeft gegeven de feedback te delen).

WAT GAAT ER NU AL GOED?

“Leg in één of twee zinnen uit wat je fijn vond aan LeerLevels.”

RIK: “Je hebt super duidelijke leerdoelen en door de duidelijke filmpjes kan je zo alle stof in een hele korte tijd herhalen en leren.”

ROMÉE: “Als je een les gemist hebt kan je heel makkelijk de behandelde stof bekijken door een filmpje te kijken, en het de opdrachten stimuleren je om net wat verder te denken.”

MILES: “Ik vond het fijn dat ik online kon leren en dat ik niet alles in mijn boek hoefde te doen.”

ADEM: “De video’s die u maakte vond ik altijd heel nuttig. Als het even te snel gaat dan kon ik gerust even terugspoelen om het gewoon weer opnieuw te beluisteren. Zo vaak tot dat ik het begreep.”

Het zijn geen lappen tekst dus krijg je er ook geen demotivatie van, dat is wat ik zo fijn vind aan leerlevels.
— Keet

YVES: “Dat je snel uitleg over een specifiek onderwerp kon vinden.”

KEE: “Het personaliseerde je manier van leren. Het herhaalde dingen die je nog niet snapte/ de eerste keer fout deed en het liet ook soms filmpjes zien wanneer het aanvoelde dat je daar meer moeite mee had/ meer uitleg nodig voor had.”

OLIVIA: “Leerlevels geeft je de kans om op je eigen tempo te werken aan je kennis over natuurkunde. Ook als je niet alle basiskennis hebt, zorgt leerlevels ervoor dat je op het einde kan wat je moet kunnen.”

KEET: “Alles was heel duidelijk en concreet uitgelegd en daardoor begreep ik alles zo veel beter. Het zijn geen lappen tekst dus krijg je er ook geen demotivatie van, dat is wat ik zo fijn vind aan leerlevels. En ik kan nog uren door gaan, ga zo door!”

WAT KAN ER BETER?

“Wat zou je liever anders zien aan LeerLevels?”

  • “Het zou fijn zijn als je niet elke keer doorgestuurd zou worden naar de voorkennis, als je een opdracht fout had.”

  • Je maakt nu eerst alle vragen bij een leerdoel en op basis van het totale resultaat wordt ingeschat of verwijzing naar voorkennis nuttig is.

  • “Af en toe zijn er vragen over informatie die je nog niet echt gekregen hebt. Als dat veranderd zou worden is het perfect!”

  • Het is niet meer nodig om alle vragen goed te hebben voordat je door mag. Als er af en toe een te lastige vraag bij zit, is dat geen beperking meer.

  • “Dat je het terugsturen naar basisbegrippen kan uitschakelen.”

  • We laten de docent kiezen of leerlingen de voorkennis verplicht moeten maken als leerlingen ergens vastlopen.

  • “Oefentoetsen”

  • Samen met studenten Kunstmatige Intelligentie proberen we voor een set aan leerdoelen automatisch de meest geschikte set aan oefenvragen samen te stellen.

Af en toe zijn er vragen over informatie die je nog niet echt gekregen hebt. Als dat veranderd zou worden is het perfect!
— Hugo
  • “Dat als je iets fout hebt dat je ook zou kunnen kijken naar een slide die erover gaat.“

  • Bij het beantwoorden van de vragen kun je met één druk op de knop de uitleg bekijken.

  • “Makkelijker maken om de sets opnieuw te maken.”

  • Je kan een leerdoel nu net zo vaak opnieuw behalen als je wilt.

  • “Je kan heel makkelijk de antwoorden gokken en dan weer terug naar het menu en dan de set weer opnieuw maken. Dit zal ik verbeteren door minder multiple-choice en dat je niet zomaar terug kan.”

  • Het behalen van een leerdoel gebeurt nu in één doorlopend proces. Als je dat proces sluit en later terugkomt, ga je verder waar je gebleven was. Je kan dus niet meer "gratis gokken" en het opnieuw proberen.

  • “Als je de eerste vraag van een leerdoel fout hebt, dat het programma niet meteen het antwoord laat zien maar je hem opnieuw mag maken.”

  • We bieden leerlingen nu bij elke vraag twee kansen om het goede antwoord te geven. Als het de tweede keer opnieuw fout is, krijg je het goede antwoord en de uitwerking te zien.

FEEDBACK VRAGEN LOONT

We zijn positief verrast door de feedback die we hebben gekregen. Het is waardevol om te lezen wat leerlingen nu al waarderen aan LeerLevels. En het was minstens net zo nuttig om te horen wat ze minder fijn vinden. We weten nu beter waarop we ons de komende maanden gaan richten. 

Hoe zorg je ervoor dat je feedback inzet als een instrument om te verbinden met je studenten en om jouw onderwijs te verbeteren? Hierover geven we ook workshops en lezingen. Nieuwsgierig?

Vorige
Vorige

LESMATERIAAL OVER DUURZAAMHEID

Volgende
Volgende

5 MANIEREN OM LEERLEVELS NAAST EEN TRADITIONELE METHODE TE GEBRUIKEN