5 MANIEREN OM LEERLEVELS NAAST EEN TRADITIONELE METHODE TE GEBRUIKEN
Auteur: Jonas
Ik werk als docent natuurkunde op Het Amsterdams Lyceum, een ruim honderd jaar oude school waar relatief traditioneel onderwijs wordt gegeven: de lessen zijn klassikaal, er wordt gewerkt uit papieren boeken en voortgang gebeurt op basis van cijfers. Ook geven we binnen mijn sectie dezelfde toetsen. Dat betekent dat ik grotendeels moet werken volgens onze reguliere methode. Vanuit LeerLevels probeer ik om met slimme software en digitaal lesmateriaal het leven van docenten en leerlingen makkelijker te maken. In deze blog laat ik zien hoe ik LeerLevels toepas in mijn eigen lessen en zo waardevolle (les)tijd overhoud voor individuele leerlingen.
1. SNEL PRESENTATIES MAKEN
Hoewel ik zo min mogelijk frontaal les geef, vind ik het belangrijk om wel een goede klassikale uitleg te kunnen geven. Via de LeerLevels Crowd-omgeving stel ik eenvoudig een set aan leerdoelen samen, op basis van de kernbegrippen uit het boek. Vervolgens kan ik deze set exporteren, bijvoorbeeld naar een geanimeerde presentatie (voor mijn eigen uitleg) en een pdf (als naslagwerk voor de leerlingen).
2. KORTE VIDEO’S VOOR DE BASISBEGRIPPEN
Tijdens een klassikale uitleg is mijn tempo voor alle leerlingen hetzelfde. Voor sommigen gaat dat te snel; voor anderen juist te langzaam. Daarom heeft LeerLevels één korte video per leerdoel. Dit werkt fantastisch. Op basis van dezelfde set aan leerdoelen kan ik mijn leerlingen in de LeerLevels app automatisch de bijbehorende video’s aanbieden. Een extra voordeel is dat elke video bestaat uit een infographic die stapsgewijs wordt opgebouwd. Het laatste beeld vormt dus meteen een visuele samenvatting van de uitleg.
3. AUTONOMIE BIJ DE LEERLING
Als huiswerk laat ik mijn leerlingen vaak een paar leerdoelen halen in de app. Dan is het natuurlijk niet genoeg om alleen een paar filmpjes te bekijken. Daarom krijgt een leerling na het bekijken van de uitleg een paar concept checks in de vorm van meerkeuzevragen.
Gaan deze vragen goed? Dan is het leerdoel behaald. Zo niet, dan wordt de leerling verwezen naar relevante voorkennis. Op die manier wordt het niet saai voor snelle leerlingen, en help ik leerlingen die meer tijd nodig hebben.
4. VOORTGANG BIJHOUDEN
Idealiter weet ik al voorafgaand aan de les in hoeverre leerlingen hun huiswerk hebben gedaan, plus inzicht in de struikelblokken. Hiervoor gebruik ik het LeerLevels docenten-dashboard. Met één druk op de knop zie ik hoe ver iedereen gekomen is en welke leerdoelen het lastigste waren. Hierdoor kan ik direct extra besteden aan de struikelblokken.
5. MAKKELIJK FORMATIEF TOETSEN
Als docent vind ik het prettig om ook tijdens de les af en toe een formatieve toets te kunnen afnemen. Op die manier heb ik de volledige controle over welke vragen mijn leerlingen zien en weet ik zeker dat iedereen het maakt. Vanuit de Crowd-omgeving kan ik op basis van leerdoelen de beschikbare vragen bekijken en met een paar klikken de vragen exporteren naar bijvoorbeeld Socrative en Google Forms.
ONTDEK WAT LEERLEVELS VOOR JOU KAN BETEKENEN
Mijn leven als docent is door het gebruik van LeerLevels enorm verbeterd. Ik ben nauwelijks tijd kwijt aan het voorbereiden van mijn les, het selecteren van oefeningen per leerdoel of het bijhouden van de voortgang. Hierdoor hou ik veel meer tijd om leerlingen individueel te begeleiden. Inmiddels werkt mijn hele sectie met leerLevels, en ook de leerlingen zijn erg positief.
Benieuwd hoe jij als docent LeerLevels (naast je huidige methode) kan gebruiken? Ruim 200 docenten gingen je voor!