10 REDENEN OM DE NIEUWE LEERLEVELS PLAYLISTS TE GEBRUIKEN

Steeds meer docenten maken gebruik van uitlegvideo’s. Als docent ben je minder tijd kwijt aan klassikale uitleg en als leerling kun je zelf bepalen wanneer en in welk tempo je de uitleg bekijkt. Wij geloven in de kracht van uitlegvideo’s en in de kracht van technologie om docenten te ondersteunen bij het samenstellen van lesmateriaal. Daarom hebben we een nieuwe functie toegevoegd aan de Crowd-omgeving: LeerLevels Playlists

Op basis van een selectie van leerdoelen kan je met een paar kliks een playlist van nette uitlegvideo’s samenstellen. Als je wilt, kun je zelfs persoonlijke notities aan de video’s toevoegen, bijvoorbeeld over specifieke opdrachten die leerlingen kunnen maken na het bekijken van de video.

In deze blogpost geven we tien redenen waarom je als docent deze playlists moet gebruiken. Meteen zelf proberen? Log in op de Crowd-omgeving , selecteer leerdoelen en kies bij de export voor Maak video playlist.

1. GEEN RECLAME

Veel docenten gebruiken YouTube om uitlegvideo’s te zoeken en te delen. Het irritante aan YouTube is de reclame die je vaak MOET kijken voordat de video begint. 

Via de LeerLevels Playlists krijg je geen reclame te zien. Je klikt op play en de video begint. Zoals het hoort. 

Ik wil een video bekijken over het berekenen van de stopafstand, maar YouTube vindt dat eerst naar reclame moet kijken over hoe je een webshop snel in elkaar kunt zetten

2. GEEN AFLEIDENDE VERWIJZINGEN AAN HET EIND

Als je het reclameblok eindelijk hebt overgeslagen en de video hebt afgespeeld dan bombardeert YouTube je met een set aan video’s waar je misschien interesse in hebt. De selectie is gemaakt door algoritmen die jou zo lang mogelijk op Youtube willen houden. Dit is onnodige afleiding. 

Daar doen wij niet aan. 

Na de video over stopafstand krijg ik een lijst van mogelijke video’s waarin ik geïnteresseerd zou zijn. Er zitten enkele natuurkunde video’s tussen maar ook verwijzingen naar relaxing Jazz, een aflevering van Zondag met Lubach, een video over een Sushi Chef. Die Sushi Chef was heel gaaf trouwens! Hij heeft zitten vertellen over Japanse bereidingstechnieken.

3. VISUELE SAMENVATTING VAN DE VIDEO 

Elke video begint en eindigt met een visuele samenvatting. Zo heb je een snelle recap zonder de video nog een keer te moeten kijken.

4. EIGEN COMMENTAAR

Mocht je bij het samenstellen van de playlist commentaar per video willen toevoegen dan is dat mogelijk. Dit kunnen instructies zijn voor je leerlingen welke opgaven ze uit het boek moeten maken bij elke video, nadruk leggen op bepaalde aspecten of verwijzen naar interessante artikelen en toepassingen.

Commentaar toevoegen aan de geselecteerd videos werkt ook op mobiel en tablet.

5. GEEN TRACKING VAN DATA EN COOKIES

We hebben geen verborgen agenda als het gaan om gebruik van data. Traceren en beïnvloeden van gedrag van je leerlingen is simpelweg geen onderdeel van ons business model.

6. SPECIFIEKE LEERDOELEN

Veel uitleg video’s gaan over meerdere aspecten (uitleg van concept, introduceren van een formule en uitleggen wat deze betekent, een voorbeeldberekening). Hoewel vanuit een productie oogpunt dit efficiënt is, is het voor leerlingen lastig om precies terug te vinden wat ze nodig hebben.

De video’s van LeerLevels zijn zo ontworpen dat ze één leerdoel behandelen. Je weet precies wat je van een video kan verwachten. Elk video behandelt een leerdoel op een specifiek niveau van begrip en focust op een specifiek aspect. 

Wil je toch meerdere niveau’s behandelen dan kan je als docent meerdere leerdoelen selecteren. Voor jouw leerlingen is het ook duidelijk waar ze wat terug kunnen vinden.

7. DE KERN IN HET KORT

Omdat de video’s in de playlist rondom specifieke fijnmazige leerdoelen zijn gemaakt, zijn de video’s kort en leggen de kern van dat leerdoel uit.

8. CONSISTENTIE

Wanneer je een selectie wilt maken uit de YouTube video’s dan heb je meestal niet alles wat je nodig hebt op een kanaal. Dat hoeft in principe geen probleem te zijn maar consistentie van opbouw van video’s, de wijze van uitleg en gebruik van visuals is prettig voor leerlingen en docenten. 

De video’s van LeerLevels bieden deze consistentie en dekken het VO natuurkunde curriculum. Voor het bovenbouw iets beter dan het onderbouw. Maar daar wordt aan gewerkt.

9. EIGEN VOLGORDE BEPALEN

Bij het samenstellen van een LeerLevels Playlist ben je volledig vrij is het bepalen van de volgorde van de video’s. Op basis van een selectie van de leerdoelen en de volgorde waarin je wilt dat deze leerdoelen behandeld worden krijg je een video playlist in die volgorde.

10. DEELBARE VIA EEN LINK

De playlist wordt getoond op een webpagina die prettig werkt op laptop, tablet en mobiel. Als docent kan je de link met je leerlingen delen of toevoegen aan de studiewijzer.

EN NU JIJ…

Hebben we jouw interesse gewekt? Neem nu zelf een kijkje in de Crowdomgeving.

Vorige
Vorige

EXAMENS OEFENEN MET JE LEERLINGEN, ZONDER GEDOE

Volgende
Volgende

FLEXIBELE LESMETHODE VOOR NATUURKUNDE (VWO BOVENBOUW)