Online lesgeven? Denk aan Lego!

Met de komst van Corona moest het onderwijs in een onmogelijk tempo worden omgezet naar een online variant. Dankzij een enorme inzet zijn we hier als docenten in geslaagd. Sinds dit schooljaar mogen lessen weer fysiek worden gegeven, maar de kans is groot dat we de komende maanden weer (gedeeltelijk) online les moeten geven.

De uitdaging is dat leerlingen online sneller afhaken. Een grote Meet/Teams/Zoom-sessie voelt onpersoonlijk. Misschien zouden sommige leerlingen tijdens een fysieke les ook afhaken, maar nu is het wel heel makkelijk om via een tweede tab te Netflixen. 

Hoe kun je toch de aandacht erbij houden? In deze blog beschrijven 5 uitgangspunten die voor ons hebben gewerkt.


#1 - Denk aan Lego: kleine bouwstenen, behapbaar, simpel

Als docenten vertellen we graag uitgebreide verhalen. Wie was Newton eigenlijk? Wat is er waar van de vallende appel? In een fysieke les kan een enthousiast verhaal over zulke vragen werken, maar online werkt het beter om je te beperken tot de kern. 

Knip de stof op in hele kleine leerdoelen. Bedenk vervolgens per leerdoel wat de meest compacte uitleg is en wat relevante oefeningen zijn om de nieuwe kennis toe te passen. Door de kennis in duidelijke bouwstenen aan te bieden, houd je ook online de aandacht van de instagram-generatie erbij.

#2 - Gebruik visueel aantrekkelijk materiaal

De instagram-generatie is gewend aan flashy plaatjes en filmpjes. Als je dan aankomt met een PPT in de standaard opmaakt en reeks bulletpoints, ben je een groot deel meteen kwijt. Het helpt om leerdoelen uit te leggen op een visueel aantrekkelijk manier. 

Bij LeerLevels besteden we veel aandacht aan het visueel maken van uitleg. Met onze LessonBuilder hebben we makkelijk gemaakt om onze infographics flexibel in te zetten in je eigen les. Naast het LeerLevels materiaal kun je natuurlijk ook figuren en/of presentaties gebruiken die bij je eigen methode horen. Kortom, goede visuals hoef je echt niet meer zelf te maken.

#3 - Stel tussendoor vragen

“Meneer, waarom moeten we dit leren? Wat kunnen we hiermee?” Deze vragen stellen leerlingen vaak, en terecht. Voor gemotiveerde en aangehaakte leerlingen is het – zeker online – belangrijk om de kennis meteen toe te passen. Dit kan bijvoorbeeld met formatieve toetsing in de vorm van een Kahoot, Socrative of Google Form. De antwoorden van leerlingen kunnen aanleiding zijn voor discussie. 

Een manier om formatieve toetsen snel samen te stellen is de  QuizBuilder van LeerLevels. Je stelt gemakkelijk een quiz samen op basis van zo’n 2000 meerkeuzevragen waar je kan filteren op leerdoel, domein, etc. Tijdens een fysieke les zou je zulke vragen stellen om leerlingen te activeren en hun begrip te peilen. Online is het lastiger om de reacties te zien, maar met een digitale quiz bereik je hetzelfde effect. Het kan zelfs beter werken, want als docent heb je meteen overzicht hoe de klas ervoor staat en zet het alle leerlingen aan tot nadenken.

#4 - Zorg voor een duidelijke structuur

De meeste online lessen worden gegeven met software die bedoeld is voor vergaderingen. Het kan nuttig zijn om een virtuele les te vergelijken met een vergadering. Je hebt een agenda nodig. Wat gaan we doen? Hoe lang gaat dat duren? Wat wordt er verwacht? Hoe kunnen leerlingen zich voorbereiden? In het ideale geval weten leerlingen dit al voordat de les begint. 

#5 - Evalueer en reflecteer regelmatig

Online lesgeven kost veel energie en zeker aangezien interactie met studenten ontbreekt wordt het makkelijk om te focussen op wat er niet goed gaat. Het is echter belangrijk om ook trots te zijn op wat er wel goed gaat. Daarvoor helpt het om je lessen te evalueren. 

Je kunt leerlingen korte feedback op de les laten geven, bijvoorbeeld met een emoticon-poll in de chat of een iets uitgebreidere vorm met een mini enquête. Je kan na de les ook zelf tien minuten nemen om op te schrijven wat er goed ging. Een andere optie is om aan het eind van de dag met een collega te (video)bellen en elkaar expliciet te vragen wat er goed ging. Praten over onderwijs helpt, zeker nu we een hoop dingen anders moeten doen.


WAT PAS JIJ LATER IN JE FYSIEKE LES WEER TOE?

Een goede online les vormgeven is uitdagend, maar de benodigde vaardigheden zijn ook nuttig tijdens fysieke lessen. Het loont dus om hier aandacht aan te besteden.

Vorige
Vorige

DE TOP-2O LEERDOELEN VOOR HET EINDEXAMEN NATUURKUNDE